tirsdag den 13. marts 2012

Ingen chøko-nød!


  

Her er så mit første indlæg, på min blog om økologi, mad og sundhed. For at bevise min syndighed, vil dette første indlæg handle mest om økologi, ikke så meget mad og slet ikke sundhed.
Jeg har nemlig fundet en opskrift på hjemmelavet nutella - eller som jeg kalder det: chøko-nød.
Opskriften er ganske simpel:
100g mælkechokolade
160g mørk chokolade (70%)
150g ristede hasselnødder
150g honning
2,33 dl. kogende vand.



Jeg bruger en vældig dyr (36 kr. for 100g) mælkefri erstatning for mælkechokolade, da min kæreste ikke kan tåle mælk, men der findes en masse økologiske og fair-trade mærkede chokolade både mørk og lys. De billigste jeg har fundet, er coops. De fås i Kvickly og SuperBrugsen og koster 20,70 kr. for 100g. De er også Änglamark-mærkede, så når butikkerne har tilbud på disse varer, kan man altså få dem endnu billigere. Den mørke chokolade jeg har brugt, fandt jeg på tilbud i Føtex til 10 kr/100g
Hasselnødderne er fra netto, og kostede 20 kr/150g.
Honningen var en rest jeg havde, men man kan få økologisk honning for 50-80kr/kg. Jeg vil anbefale, at man vælge fair-trade certificeret honning (som koster ca. 80 kr./kg), idet der stort set ikke produceres økologisk honning i EU.
 Nødderne hakkes groft, og mens de ristes på en tør meget varm pande, smeltes chokolade og honning. Da jeg aldrig har været den store tilhænger af vandbad, har jeg med stor glæde opdaget, at min microbølgeovn klare den opgave til perfektion. Jeg bruger ovnens optøningsprogram i ca. 4 minutter. Hvis man ellers kan holde hovedet koldt til det, koger man samtidig vandet i en el-kedel, og så blender man ellers hele herligheden med en stavblender. Man kan sikkert også sagtens bruge en almindelig blender, men sådan en har jeg bare ikke. Blandingen er ret tynd, men efter den har stået og kølet af, får den samme konsistens som nutella. Alt efter hvor længe man blender den, vil der også være små stykker nød i.
Alt i alt har min chøko-nød kostet ca. 105 kr/kg, hvilket er det samme som Irmas økologiske "nutella" koster. Den indeholder dog mælk, og hvis denne opskrift følges med rigtig mælkechokolade, vil jeg mene, man sagtens kan komme ned i samme prisleje som nutella - omkring 90 kr.


1 kommentar:

  1. Hej Jonas.

    Velkommen til Blogland.
    Glæder mig til at følge med her i din øko-verden :-)

    vh
    Merete

    SvarSlet