torsdag den 15. marts 2012

Fødevarefællesskabet del 1 og kartoffelsuppe

Dagen i går var dagen for ugens grøntsager fra fødevarefællesskabet. Jeg planlægger en længere forklaring om dette fantastiske koncept, men i korte træk går det ud på, at man arbejde 2-3 timer om måneden og kan så købe 6-8 kg lokale (sjællandske) økologiske eller biodynamiske grøntsager om ugen for 100 kr. Det er billigt - det er faktisk rigtig billigt!!
Indtil der kommer en længere udredning, kan I muntre jer med billederne af gårsdagens godter.
 





Posen består af:
1 kg kartofler
1 kg jordskokker
1 stok rosenkål
0,6 kg skalotteløg
1 (lille) rødkål
Karse
½ kg sorte ræddiker
1 knoldselleri
Gulerødder, fra Rønnely 1 kg
 



Da jeg i mandags valgte at gøre brug af et af mine medlemstilbud fra coop, og købte 2 kg kartofler for 12 kr, tænkte jeg, at tiden måske var moden til kartoffelsuppe.
Det er virkelig en dejlig, mættende, sund og billig ret. Selvom vinteren egentlig er slut, synes jeg bestemt ikke, denne simple ret fejler noget.









 





Det er ganske simpelt:
1½ kg kartofler
½ kg løg
1 lille hvidløg (ca. 5 fed)
2 bouillonterninger
1½ liter vand
Timian (eller et andet krydderi hvis man synes)
Salt & peber
Man kan selvfølgelig supplere med andre rodfrugter, hvis man vil. Især hvis man har resterne liggende, så er det virkelig genialt!
Jeg skærer kartoflerne i mindre stykker, for at nedbringer kogetiden til glæde for gasregningen, miljøet og ikke mindst min tålmodighed. Løg og hvidløg skæres ligeledes ud - ikke for fint, da det meste alligevel skal blendes - og svitses i lidt olie.
Jeg konstaterede, at der vist var lidt meget mad, så jeg fandt min suppegryde frem (10 l.) - der var ca. 3 liter i gryden, så mindre kan også gøre det.
Hvis man ikke har gas- eller induktion, kan man, mens man svitser løgene, evt. koge vandet i en el-kedel, da dette også sparer på energien.
Hele molevitten koges i minimum et kvarter - mit fik lidt længere, da jeg lige skulle snakke med min far. Da det jo ikke helt er plejehjemsmad, jeg laver, tog jeg ca. 1/3 af grøntsagerne op med min nyindkøbte hulske (læs mere her), og blendede resten med en stavblender, til supper får en dejlig tyk konsistens. Grøntsagsstykkerne kommes i igen, og man kan evt. lige give suppen et hurtigt opkog. Imens ristede jeg solsikkekerne på en tør pande ved høj varme, til de var let gyldne.
Suppe - persille - solsikkekerne - spis!

Det her er virkelig en studentervenlig ret - selv økologisk.
Kartoflerne fik jeg rigtig billigt, men kan som regel fås til ca. 10 kr/kg. Løgene koster ca. 12 kr/kg og hvidløgene kan man gerne få 3-4 stykker for 15 kr, i kvickly eller brugsen hvis man ikke vælger dem i bakke men dem i net! Boullionterninger koster ca. 1,5 kr. stk. men kan gerne holde sig i lang tid, så køb dem når de er på tilbud. Krydderierne koster stort set ikke noget (der kommer også et indlæg om økologiske krydderier på et tidspunkt! - uhh.. cliffhanger...). Persillen kan fås i næsten alle butikker efterhånden, men er som regel billigst i discoutbutikkerne. Ca. 12. kr.
Solsikkekerne er et virkelig godt alternativ til fx pinjekerne. Og hvor økologiske pinjekerne koster mindst 150 kr./kg, koster solsikkekerne 30 kr./kg på tilbud (igen de kan holde sig lang tid, så køb når det er billigt!).
Alt i alt har suppen kostet under 45 kr. (inkl. persille og kerner) - og så er der altså mad til 4-5 personer!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar